Już w przyszłym tygodniu, 14 czerwca 2025 roku nasza SP42-001 ponownie zawita do Karpacza! To wyjątkowe wydarzenie – „kociołek” ostatni raz pojawił się tam aż 25 lat
temu, podczas ostatniego kursu pociągu pasażerskiego na tej trasie. Niedawno wspominaliśmy powrót kolei do Karpacza, publikując zdjęcie SU45 w Mysłakowicach. Tym razem przenosimy się na stację końcową – prezentujemy fotografię z Karpacza!
Oprócz SP42 z dwoma wagonami typu 120A, w tle można dostrzec nietypowy wagon mieszkalny przebudowany z wagonu typu 4AM. Dokumentacja konstrukcyjna wagonów 4AM powstała na początku lat 60. w CBK-W przy ZNTK Ostrów Wielkopolski. Koncepcja zakładała rekonstrukcję starych, 4-osiowych „boczniaków”. Przebudowa polegała na osadzeniu nowego pudła pasażerskiego na oryginalnym podwoziu. Ze względu na różnorodne pochodzenie bazowych wagonów – m.in. saksońskich, włoskich czy holenderskich – poszczególne egzemplarze różniły się detalami konstrukcyjnymi i zastosowanymi wózkami.
W latach 1961–1964 powstało nieco ponad 200 wagonów 4AM, zarówno w wersji 1., jak i 2. klasy. Powstały też pojedyncze prototypy typów 2AM i 3AM, bazujące odpowiednio na dwu- i trzyosiowych „boczniakach”, jednak nie zdecydowano się na ich seryjną przebudowę. A także dwuwagonowe zestawy wagonów rentgenowskich. Podobne modernizacje prowadziło również ZNTK Opole, produkując wagony typu 21A.
Choć żaden wagon 4AM nie zachował się w całości do dziś, jeszcze w ubiegłym roku można było odnaleźć pozostałości niektórych egzemplarzy – w postaci samych pudeł. Warto również wspomnieć, że to właśnie wagony 4AM były pierwszymi seryjnie produkowanymi w Polsce wagonami pasażerskimi wyposażonymi w gumowe wałki osłonowe do przejść międzywagonowych.
Przypominamy także o naszym jutrzejszym przejeździe do Milicza z wagonami rowerowymi
Oraz kolejnych przejazdach z SU45:
Do Jeleniej Góry i Piechowic [28 czerwca 2025]
I do Mieroszowa [29 czerwca 2025]