9. LEO FESTIWAL

kultura
Termin: czwartek, 1 czerwiec 2017 19:00

Miejsce: Narodowe Forum Muzyki

W tym roku NFM Leopoldinum – Orkiestra Kameralna zaprasza Państwa do odkrycia czarującego muzycznego humoru, którego źródła mogą być rozmaite. Czasami jest to historyjka stojąca za jakimś utworem, czasami parodia. Również elementy teatralne wprowadzają żarty, a mistrzowie kompozycji, tacy jak Haydn, który uchodzi za jednego z ojców humoru w muzyce, sprawiają, że śmiejemy się, ponieważ oczekiwaliśmy czegoś innego, a oni nas zaskoczyli… Słuchajmy i śmiejmy się zatem!

Prezentacja filmu niemego L'assassinat du duc de Guise (Zabójstwo księcia Gwizjusza) z 1908 r. rozpocznie błyskotliwy program poświęcony filmowi, program pełen broadwayowskiego blasku. Muzykę do tego filmu niemego stworzył Camille Saint-Saëns – była to rzeczywiście pierwsza muzyka do filmu w historii. Podczas tego koncertu zabrzmią również utwory Kurta Weilla i Fredericka Loewe – niezwykle ważnych kompozytorów piszących dla Broadwayu, autorów licznych przebojów. Wiele z nich do dzisiaj przechowujemy w muzycznej pamięci. Miklós Rózsa, zdobywca Oscara, autor wielu słynnych ścieżek dźwiękowych do takich filmów, jak Księga dżungli, Ben Hur, Quo vadis czy Juliusz Cezar, był też ambitnym twórcą muzyki koncertowej. Na festiwalu zabrzmi jego znakomity, skomponowany w 1943 r. Koncert na orkiestrę smyczkową.

Podczas pierwszego koncertu Leo Festiwalu liderzy NFM Leopoldinum – Orkiestry Kameralnej (Christian Danowicz, Michal Micker i Marcin Misiak) będą kontynuować naszą udaną współpracę ze studentami wrocławskiej Akademii Muzycznej.
Cieszymy się też, że będziemy mogli ponownie zaprezentować operę Michała Ziółkowskiego Brzydkie kaczątko, która odniosła wielki sukces w ubiegłym roku.


NFM Trio Smyczkowe Leopoldinum, fot. Bogusław Beszłej

28 maja
niedziela
godz. 18:00

Mistrz i uczeń

NFM, Sala Czerwona

Wykonawcy:

NFM Trio Smyczkowe Leopoldinum:
Christian Danowicz – skrzypce
Michał Micker – altówka 
Marcin Misiak – wiolonczela

Studenci Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego
we Wrocławiu

             Program:
             J. Françaix Trio smyczkowe
             J. Brahms II Sekstet smyczkowy G-dur op. 36
             ***
             M. Bruch Oktet smyczkowy B-dur op. posth.

Nie tylko talent i ciężka praca są potrzebne młodemu muzykowi do osiągniecia sukcesu. Kluczową rolę w drodze do kariery odgrywają nierzadko doskonali nauczyciele. Na ich brak z pewnością nie mogą narzekać studenci doskonalący swój warsztat pod okiem artystów NFM Tria Smyczkowego Leopoldinum. Efekty współpracy pedagogów i uczniów będziemy mogli usłyszeć podczas Leo Festiwalu – w ramach wyjątkowego spotkania z muzyką kameralną.

Dzieła Jeana Françaix’go wyróżniają się pogodą ducha i lekkością. Wydaje się to naturalne, gdy weźmiemy pod uwagę, że artysta pisał z ogromną łatwością. Co więcej, pierwsze kompozycje stworzył, mając zaledwie sześć lat. W historii zapisał się jako autor niezwykłych dzieł kameralnych. Jedną z jego wizytówek jest Trio smyczkowe, które powstało w 1933 roku – utwór radosny i pozbawiony patosu. Warto zaznaczyć, że na późniejszy sukces Françaix’go niewątpliwie miała wpływ jedna z najsłynniejszych nauczycielek kompozycji w historii – Nadia Boulanger. Artystka, której talent pedagogiczny przyciągał w XX wieku do Paryża dziesiątki młodych twórców. Dziełem kontrastującym z utworem Francuza jest II Sekstet smyczkowy G-dur Johannesa Brahmsa, uznawanego nie tylko za genialnego symfonika, lecz także świetnego kameralistę. Pierwsze trzy części kompozycji Brahms wysłał jako prezent gwiazdkowy Clarze Schumann – żonie Roberta Schumanna, w której nieszczęśliwie się zakochał. Co więcej, kulminacyjna melodia pierwszej części jest muzycznym zapisem imienia Agathe von Siebold – innej damy, którą artysta również darzył uczuciem.

Max Bruch nie przepadał za pisaniem utworów kameralnych. Sam wspominał, że woli „skomponować trzy całe oratoria na chór i orkiestrę niż trzy kwartety smyczkowe”. Dzieła na mniejsze zespoły instrumentalne rzeczywiście nie pojawiały się w jego twórczości zbyt często. Swój jedyny Oktet smyczkowy kompozytor stworzył, mając osiemdziesiąt dwa lata, w ostatnich miesiącach swego życia.

 

Cennik:
TYPY MIEJSC DOSTĘPNOŚĆ RODZAJ BILETÓW CENY
Miejsca VIP Ostatnie miejsca
  • Bilet VIP
50 PLN
Miejsca normalne Dostępne
  • Bilet normalny
  • Bilet ulgowy
30 PLN
20 PLN
Bilety na to wydarzenie nie podlegają zwrotowi.

Aleksandra Rupocińska, fot. Łukasz Rajchert

30 maja
wtorek
godz. 19:00

Posłuchaj, zobacz i uśmiechnij się!

NFM, Sala Czarna

Wykonawcy:

Christian Danowicz– skrzypce
Aleksandra Rupocińska – klawesyn
TBA – aktor lalkowy
NFM Orkiestra Leopoldinum 

             Program:
             R. Strauss Ucieszne figle Dyla Sowizdrzała op. 28, TrV 171 (aranż. F. Hasenöhrl) 
             Ch. Morgenstern Fisches Nachtgesang
             P. Hindemith Minimax „Repertorium für Militärorchester“ (wybór) 
             ***
             J. Haydn II Kwartet smyczkowy op. 33 Hob.III:38 „Żart“ IV Presto,
             III Kwartet smyczkowy op. 33 Hob.III:39 „Ptak“ IV Finale: Rondo – Presto
             H.I.F. von Biber Sonata representativa na skrzypce solo i b.c.
             J. Françaix Sześć preludiów

W Narodowym Forum Muzyki maj żegnamy z uśmiechem na ustach. A wszystko to za sprawą Leo Festiwalu i niecodziennego wydarzenia łączącego w sobie doskonałą muzykę i sztukę lalkarską. Czas na niezwykły spektakl z towarzyszeniem NFM Leopoldinum – Orkiestry Kameralnej!

W wieku nieco ponad trzydziestu lat Richard Strauss był już ceniony jako twórca wyjątkowych kompozycji o poważnym charakterze. Aż nagle artysta zaskoczył słuchaczy, przedstawiając w 1885 roku Ucieszne figle Dyla Sowizdrzała – muzyczną opowieść o wiejskim kpiarzu, który w pierwszej połowie XV wieku wędrował po północnych Niemczech. Podczas swych podróży Dyl Sowizdrzał psocił co niemiara: drwił ze spotkanych ludzi, uwodził panny i wszczynał bójki. Czy istniał naprawdę, czy też był jedynie bohaterem wiejskich legend? Na to pytanie nie możemy odpowiedzieć. Wiemy jednak, że był postacią, którą Strauss darzył ogromną sympatią i która zainspirowała go do stworzenia pogodnej, przepełnionej dowcipem kompozycji. O dziwo, autor zrezygnował z napisania modnego wówczas komentarza literackiego do utworu, sugerując, aby „słuchacze sami rozgryźli orzechy, które im szelma podaje”.

W bogatym programie koncertu odnajdziemy również dzieła Josepha Haydna – kompozytora słynącego z doskonałego poczucia humoru. Swój II Kwartet smyczkowy „Żart” stworzył ponoć wskutek zakładu (przynajmniej tak twierdził Johannes Brahms). Ostatnia, czwarta część kompozycji została pomyślana tak, by słuchacz nie mógł przewidzieć, kiedy się skończy – gdy już się wydaje, że usłyszymy ostatni akord, pojawia się kolejna melodia. Kompozytor chciał w ten sposób zażartować z wytwornych dam, które nie potrafiły w skupieniu wysłuchać ani jednego, trwającego około dwudziestu minut, kwartetu. Równie wesoły w brzmieniu okazuje się inny utwór kompozytora, III Kwartet smyczkowy „Ptak”– tytuł ten przypisali dziełu słuchacze, którym partie poszczególnych instrumentów nieodłącznie kojarzyły się ze świergotem ptaków.

Cennik:
TYPY MIEJSC DOSTĘPNOŚĆ RODZAJ BILETÓW CENY
Miejsca VIP Ostatnie miejsca
  • Bilet VIP
50 PLN
Miejsca normalne Dostępne
  • Bilet normalny
  • Bilet ulgowy
30 PLN
20 PLN
Bilety na to wydarzenie nie podlegają zwrotowi.

 

Agata Zubel, fot. Tomasz Kulak

1 czerwca
czwartek
godz. 19:00

Magia Broadwayu i kina

NFM, Sala Czerwona

Wykonawcy:
 
Ernst Kovacic – dyrygent

             Program:
             C. Saint-Saëns muzyka do filmu Zabójstwo księcia Gwizjusza 
             K. Weill You Understand Me so z musicalu Love Life; Lost in the Stars z musicalu
             Lost in the Stars; One Life to Live z musicalu Lady in the Dark (aranż. na sopran
             i orkiestrę smyczkową E. Kovacic)
             ***
             F. Loewe I could have danced all night z musicalu My Fair Lady (aranż. na
             sopran i orkiestrę smyczkową E. Kovacic) 
             M. Rózsa Koncert na orkiestrę smyczkową op. 17

W ramach Leo Festiwalu zapraszamy na spotkanie z filmem i hitami prosto z Broadwayu. Jak się okazuje, muzykę tego typu odnajdujemy również w twórczości kompozytorów znanych nam dziś głównie z sal koncertowych, takich jak choćby Camille Saint-Saëns.

Camille Saint-Saëns komponował z niezwykłą łatwością i bardzo szybko – jak sam mawiał, pisał utwory tak, „jak jabłoń rodzi jabłka”. Nie przepadał za muzycznymi nowinkami, a dźwiękowe eksperymenty porzucił na rzecz poruszających serce melodii. Nie przeszkodziło mu to jednak w tym, by stać się pierwszym znanym twórcą, który poza świetnymi symfoniami i koncertami napisał też muzykę do filmu. Był to osiemnastominutowy obraz pod tytułem Zabójstwo księcia Gwizjusza, który opowiadał o dramatycznych wydarzeniach z czasów rządów francuskiego króla Henryka III Walezego. Muzyka Saint-Saënsa oddaje klimat powstałego w 1908 roku thrillera. Utwór cieszył się nadspodziewanym powodzeniem, więc kompozytor zdecydował się wydać go w wersji koncertowej i nadał mu numer opusowy.

Poza mniej znanym dziełem twórcy słynnego Karnawału zwierząt w programie znalazły się również kompozycje innych artystów związanych nie tylko z filmem, lecz także z nowojorskim Broadwayem. Jednym z nich był Kurt Weill, w którego utworach pobrzmiewa jazz i muzyka kabaretowa pierwszej połowy XX wieku. Musicalowe hity kompozytora w aranżacji Ernsta Kovacica usłyszymy w wykonaniu Agaty Zubel – wrocławskiej kompozytorski i sopranistki słynącej z niesamowitych możliwości wokalnych. W programie koncertu znalazło się również miejsce na fragment światowej sławy musicalu My Fair Lady Fredericka Loewe. W finale wieczoru usłyszymy natomiast dzieło Miklósa Rózsa. Artysta ten, choć pisał głownie dzieła dla filmu, mawiał, że „prowadził podwójne życie”. Skomponował także utwory przeznaczone na sale koncertowe – w tym m.in. Koncert na orkiestrę smyczkową op. 17.

 

Cennik:
TYPY MIEJSC DOSTĘPNOŚĆ RODZAJ BILETÓW CENY
Miejsca VIP Ostatnie miejsca
  • Bilet VIP
70 PLN
Miejsca normalne Dostępne
  • Bilet normalny
  • Bilet ulgowy
50 PLN
30 PLN
Bilety na to wydarzenie nie podlegają zwrotowi.

Chór Chłopięcy NFM, fot. Łukasz Rajchert

4 czerwca
niedziela
godz. 12:00

Opera dla dzieci – Brzydkie kaczątko
wydarzenie towarzyszące

NFM, Sala Główna

Wykonawcy:
 
Ernst Kovacic – dyrygent
Magdalena Dudek – sopran
Jadwiga Postrożna – mezzosopran
Sylwia Złotkowska – alt
Aleksander Zuchowicz – tenor
Soliści dziecięcy
Chór Chłopięcy NFM
Chór „Con Brio” SM I st. im. G. Bacewicz 
Małgorzata Podzielny – przygotowanie chórów i solistów dziecięcych 
NFM Orkiestra Leopoldinum 
Instrumentaliści NFM Filharmonii Wrocławskiej 
Grażyna Wolszczak – narrator 
Hanna Marasz – reżyseria 
Mateusz Stępniak – kostiumy 
Mikołaj Wolniewski- reżyser świateł

             Program:
             Brzydkie kaczątko – opera dla dzieci na podstawie bajki H.Ch. Andersena
             Michał Ziółkowski – muzyka 
             Justyna Skoczek – libretto

             Czas trwania koncertu: [70']

  

Dziecięca szczerość przekłada się nie tylko na działania, ale i na sposób odbierania muzyki przez najmłodszych. To sprawia, że utworu przeznaczonego dla najmniejszych słuchaczy nie sposób napisać na modłę akademicką. Tym bardziej, gdy w rzeczywistości mamy do czynienia z muzyczną bajką, jaką jest Brzydkie kaczątko – w tym przypadku melodie zawarte w dziele nie tylko muszą być wyraziste i sugestywne, ale również spójne z tekstem libretta. Wie o tym Michał Ziółkowski, student wrocławskiej Akademii Muzycznej, który podjął się niesamowitego wyzwania, jakim niewątpliwie jest stworzenie opery dla dzieci. Kompozycja, oparta na motywie zaczerpniętym z jednej z najpopularniejszych baśni Hansa Christiana Andersena, do której libretto stworzyła Justyna Skoczek, przeniesie słuchaczy w świat pełen fantazji. Stanie się również doskonałą okazją do współpracy doświadczonych muzyków z tymi, którzy stawiają swe pierwsze kroki na estradzie. Prapremiera Brzydkiego kaczątka, pierwszej opery dziecięcej w dorobku twórczym Michała Ziółkowskiego, to propozycja wręcz nie do odrzucenia – atrakcyjna zarówno dla młodszych, jak i starszych słuchaczy. Dla starszych – by znów obudzić w sobie dziecko. Dla młodszych – by przekonać się, że opera wcale nie musi być nudna!

 

Cennik:
TYPY MIEJSC DOSTĘPNOŚĆ RODZAJ BILETÓW CENY
I kategoria Ostatnie miejsca
  • Bilet normalny I kategoria
  • Bilet ulgowy I kategoria
30 PLN
20 PLN
II kategoria Ostatnie miejsca
  • Bilet normalny II kategoria
  • Bilet ulgowy II kategoria
25 PLN
15 PLN
III kategoria Brak
  • Bilet normalny III kategoria
  • Bilet ulgowy III kategoria
20 PLN
10 PLN
Bilety na to wydarzenie nie podlegają zwrotowi.

 

Addres
plac Wolności 1, 50-071 Wrocław, Polska

 

Mapa


 

Terminy


  • niedziela, 4 czerwiec 2017 16:00
  • niedziela, 4 czerwiec 2017 12:00
  • czwartek, 1 czerwiec 2017 19:00
  • wtorek, 30 maj 2017 19:00
  • niedziela, 28 maj 2017 18:00

Wspierane przez iCagenda

Kontakt

tel.: 511 087 085
e-mail: info@infocentrum.wroclaw.pl
www.infocentrum.wroclaw.pl
  InfoCentrum
na Ostrowie Tumskim
pl. Katedralny 1
50-329 Wrocław

Godziny otwarcia

 

miesiące  pon.-piątek sobota niedziela 
marzec  9:00-16:00 9:00-15:00 14:00-16:00 
kwiecień 9:00-17:00 9:00-15:00 14:00-16:00
maj-wrzesień  9:00-17:00 9:00-16:00 14:00-17:30
paźdz.-grudz. 9:00-16:00 9:00-15:00 14:00-16:00

 

Projekt jest współfinansowany ze środków gminy Wrocław

logowrocław

 https://www.wroclaw.pl/

Odwiedziny

1820130
Dzisiaj
Wczoraj
Ten miesiąc
Ubiegły miesiąc
Od początku
963
547
10418
65902
1820130

2024-05-11 08:26


logo